Gemeente Montferland - Fysieke wegafsluiting door middel van een slagboom op de Molenberg alsmede geslotenverklaring op de Molenberg - overharde wegen, sector 27

DeMontferlandgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Montferland - Fysieke wegafsluiting door middel van een slagboom op de Molenberg alsmede geslotenverklaring op de Molenberg - overharde wegen, sector 27.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Sector 27 Datum: 14-02-2024 Portefeuillehouder: J.A.M. Derksen Inleiding Middels dit verkeersbesluit wordt de Molenberg voorzien van een fysieke afsluiting voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, door middel van het plaatsen van een slagboom om niet-lokaal verkeer te ontmoedigen en stofoverlast tegen te gaan. Ook wordt de Molenberg voorzien van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen, uitgezonderd landbouwverkeer en verkeer exploitatie aanliggende percelen en bestemmingsverkeer aanwonenden. Overwegingen Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede de toepassing van onderborden die de werking van het hoofdbord beperken zoals beschreven in artikel 8 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994. Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeesters en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit op gemeentelijke wegen. Maatregel Het realiseren van een fysieke wegafsluiting door middel van een slagboom op de Molenberg en alsmede een geslotenverklaring op de Molenberg. Doelstelling Met het verkeersbesluit wordt beoogd: • Het verzekeren van de veiligheid op de weg; • Het beschermen van weggebruikers en passagiers. • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade. • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Het onverharde weggedeelte toegankelijk houden voor agrarische doeleinde, (brom-)fietsers, voetgangers en ruiters. Motivering De gemeente Montferland heeft diverse meldingen en klachten ontvangen van bewoners inzake de overlast van stofwolken die wordt veroorzaakt door het gemotoriseerde verkeer, hetgeen zorgt voor leefbaarheidsvermindering. Het autoverkeer wordt met de maatregel gemeden waardoor de overlast van de stofwolken aanzienlijk kan worden verminderd alsmede overlast door sluipverkeer. Door het plaatsen van een slagboom blijft het voor (brom-)fietsers, voetgangers en ruiters mogelijk om gebruik te maken van de Molenberg en zal de verkeersveiligheid en belevingswaarde voor hen verbeteren, alsmede de leefbaarheid voor bewoners. Het afsluiten van de Molenberg heeft geen negatieve gevolgen voor omliggende straten. Het verkeer zal opgevangen worden door de Stokkumseweg, de ’s-Heerenbergseweg en de Camphuysenweg. Hulpdiensten en bestemmingsverkeer kunnen de Molenberg gebruiken om het afgesloten gebied alsnog te kunnen bereiken. Met dit verkeersbesluit wordt beoogd, op basis van artikel 2 uit de Wegenverkeerswet, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid; daarvan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Belangenafweging De gemeente Montferland acht het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt aan het voorkomen of beperken van overlast, hinder en schade. Advies politie Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie. Indien voornoemde maatregelen worden uitgevoerd op de in het (U)BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het verkeersbesluit in ogenschouw nemende, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. De politie gaat alsdan akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit. Met betrekking tot het aspect daadwerkelijke handhaving wordt van politiezijde opgemerkt dat de inschatting is dat de beoogde maatregel onevenredig veel politiecapaciteit kost op basis van prioriteit en de daaraan gelabelde capaciteit. De politiebasiseenheid Achterhoek-West heeft onvoldoende capaciteit voorhanden om de beoogde maatregel volledig te (kunnen) garanderen. Besluit Op grond van vorenstaande overwegingen en in overeenstemming met de tekening in de bijlage Situatieschets instellen fysieke afsluiting en geslotenverklaring, welke een onderdeel is van dit besluit, besluiten burgemeester en wethouders: 1. Een fysieke afsluiting te realiseren zoals bedoeld in artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Deze zal geplaatst worden ten noorden van nummer 3. 2. De fysieke afsluiting te realiseren in de vorm van een houten slagboom. 3. Het plaatsen van bord L8 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord “Uitgezonderd (brom)fietsers” OB54 aan het begin van de zuidtak van de Molenberg waar deze aansluit op de ‘s-Heerenbergseweg. 4. Het plaatsen van bord C12 uit het RVV1990 met onderborden “Uitgezonderd landbouwverkeer” OB55 en ” Uitgezonderd exploitatie aanliggende percelen en bestemmingsverkeer Molenberg 7-9” aan het begin van de oost tak van de Molenberg waar deze aansluit op de ’s-Heerenbergseweg. 5. Het plaatsen van bord C12 uit het RVV1990 met onderborden “Uitgezonderd landbouwverkeer” OB55 en ”Uitgezonderd exploitatie aanliggende percelen en bestemmingsverkeer Molenberg 7-9” aan het begin van de noordtak van de Molenberg waar deze op de Camphuysenweg aansluit. 6. Bovenstaande maatregel uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde situatieschets. 7. Dit verkeersbesluit in werking te laten treden een dag na dagtekening van dit besluit.   Aldus vastgesteld 14 februari 2024, Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland   Mededelingen Bezwaar- of beroepsclausule Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaar dient te worden gericht aan B&W van Montferland, Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten: • a. Naam en adres van de indiener; • b. De dagtekening; • c. Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; • d. De gronden van het bezwaar. Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.   Situatieschets instellen fysieke afsluiting en geslotenverklaring Bijgevoegd de situatieschets fysieke afsluiting gelegen op de Molenberg en de geslotenverklaring op de Molenberg met de te plaatsen borden. De bruine balk representeert de nieuw te plaatsen slagboom.

 

Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.

Dit artikel verscheen op deMontferlandgids.nl op 15-2-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Montferland, deel het met je vrienden!

Auteur

Picture of Redactie deMontferlandgids.nl
Redactie deMontferlandgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen Montferland
  2. 6bd7b1aab9bef61f370996c4051841f3

Gerelateerde berichten